Egy rossz válasz és buktál százmilliárdot. Nem forintban, dollárban. Ezt élte meg a héten a Google, amikor a Bard nevű, mesterséges intelligencián alapuló chatbotja egy teljesen egyszerű és könnyen megválaszolható kérdésre alapvetően hibás választ adott. Ebből indulunk ki, mert a kis színes hír egészen messzire vezet, ha a magasabb tudatosság és a valódi spiritualitás optikáján át vizsgáljuk meg. (források: index cikke/ telex cikke)

Egy rossz válasz következményét nyögi éppen a Google, amibe nyilván nem fog beleroppanni. Kellemetlen, naná. Sajnos az ő esetükben nem az első – és vélhetően nem is az utolsó -, ilyen jellegű botrány. Egy-két éve találkoztam a kísérlettel, amit nem bírtam ki, hogy meg ne ismételjek. Íme:

Írd be a Google keresőjébe, hogy „happy black woman” – és nézd meg a képtalálatokat. Majd tedd meg újra, ezúttal a „happy asian woman,” harmadjára pedig a „happy white woman” kifejezésekkel. Majd ezután tedd meg ugyanezt a ducduckgo keresőjével (https://duckduckgo.com/). Semmi spoilerezés, nem lövök le poént; nagyjából két perc alatt végzel és te magad is megdöbbensz az eredmény láttán. forrás: https://www.knowseeker.com/lifestyle/why-you-see-black-women-on-searching-for-happy-white-women/

Már van múltja a torzítás területén a techóriásnak; erre a csuszamlós bizalmi alapra ütött egy nagyot a hétközi chatbotos lebőgés. Távol álljon tőlem, hogy ezt a céget védeni akarjam, de valójában nem a vállalat, hanem a jelenség hibája. Hogy jobban megértésük, segítségül hívunk egy guminőt. Hoppá.

Ami a mesterséges intelligenciával operáló Bard chatbottal történt, éppen olyan fiaskó, mintha „aktus” közben kapna durrdefektet Latex Amanda guminő. Ebben az esetben teljesen mindegy, hogy a GoodYear, a Continental, a Hankook vagy a Dunlop készítette – nem a gumigyár hibája a felsülés, akarom mondani a felrobbanás. Benne van a pakliban, mégpedig a „pótlék”-jellege miatt.

Mind a chatbot, mind a guminő igényt elégít ki. Az egyik intellektuális jellegűt, a másik nemi gerjedelmet próbál orvosolni a maga eszközeivel. Mivel mindkét jelenség helyettesítő termék, érdemes megnéznünk, mi az eredeti, a százszázalékos megoldás. Igen, az ember, a humánum. Akár a gondolkodásra, akár az ölelésre fókuszálunk.

Az ember nagyságához sem most, sem soha később nem ér, mert nem érhet fel semmilyen mesterséges intelligencia. Igen, természetesen rövidebb idő alatt több számítást kevesebb hibával el tud végezni, ezt azonban – az elv szintjén – egy ezerforintos zsebszámológép is tudja.

Nem a mesterséges intelligencia hibája, hanem az őt nem megfelelő célokra felhasználó szándéké. Ez pedig – épp úgy, mint a guminő esetében – így hangzik: lekönnyíteni, lerövidíteni az utat, megspórolni az erőfeszítéseket, minimalizálni a verejtékcseppeket. Nem verdesi az egeket a törekvés; ehhez elég kibetűznöd a sorok között megbúvó üzenetet: „nem akarom megfizetni a valós árat.”

A humán faktor, nevezetesen a LÉLEK hiánya okozza az elkerülhetetlen kudarcot. Akár latex, akár MI. Ezek eszközök, pótszerek, kiegészítők. Igen, én is használok appokat, navigációt, ilyesmit. Nem kritikátlanul, mert akkor bent lennék az erdőben. Gyakran hasznosak, de itt se menjünk el szó nélkül amellett a bizonyított tény mellett, hogy 99 darab bekapcsolt, kézikocsiba pakolt telefonnal hogyan hülyítették meg a Google Maps-ot. Rendkívül szórakoztató videó mutatja be a kísérletet: https://www.youtube.com/watch?v=k5eL_al_m7Q

A tanulság egyszerű és velős: fejlődhet bárhová az IT, a technológia bármely szegmense, lélek nélkül csak eszköz. Egy eszköz pedig igenis meghibásodhat, tönkremehet. Használd egyszerű eszközként és nem fogsz csalódni.

kép: pixabay.com

– ha tetszett a cikk,

– ha szeretted olvasni,

– ha örömet okozott,

 

megköszönöm, ha támogatod a munkám és a következő bejegyzések elkészülését:

https://www.donably.com/ladonyi-janos-asztrozofus

Pin It on Pinterest

Share This