Talán már említettem korábban, nem tartozom a közgazdaságtan feltétlen hívei közé. Már középiskolában tanították és ott, abban a fogékony kamasz korban is szíven ütött: ugyan már milyen „tudomány” az, amelyik olyan modellekkel dolgozik, amik a való életben hangsúlyozottan soha nem fordul(hat)nak elő. Itt kérdőjeleztem meg az egész diszciplína létjogosultságát. A ceteris paribus elvének definícióját a wikipédiáról szó szerint és dőlt betűkkel szedve másolom ide a könnyebb megértés kedvéért: {A ceteris paribus elv (latin; nagyjából: „a többi változatlanul hagyásával”) lényege, hogy a komplex, egymással kölcsönhatásban álló viszonyok elemzése során csak egyetlen tényező megváltoztatásával elemezzük a jelenségeket. Tehát a vizsgált tényezőn kívül valamennyi hatótényezőt változatlanul hagyunk, így vizsgáljuk a jelenséget, majd lassan szélesítjük az elemzés területét, megengedve más tényezők hatását is.

Ezt a kifejezést a magyar közgazdasági szaknyelv használja, a köznyelvi szóhasználatban ritkán fordul elő.}Ez a leírás ragyogóan mutatja meg: egyetlenegy dolgot vizsgálok csak, a többivel nem foglalkozom. Eddig taglalt életszerűtlensége és saját fenntartásaim ellenére ma mégis ehhez a módszerhez fordulok, kérlek, nézd el ezt nekem.

Rövidke idővel ezelőtt Európa-szerte vaskos felháborodás-hullám söpört végig a burka viselése miatt és legfőképpen ellen. Nem a hidzsábról szóltak a hírek, hanem a nikábról és a burkáról. Zárójel: aki nem ebben a kultúrkörben mozog, az persze általában „csadort” említ, amikor szóba hozza e textíliákat. Hollandiában, Dániában és több más országban, tartományban például be is tiltották a viselését. Anélkül, hogy az iszlámmal/muszlimmal kapcsolatos érzelmeket kevernénk bele, tényszerűen rögzíthetjük: az ellenzők a hölgyek érdekében vélték felszólamlásukat megtenni. Némi idő elteltével mit látunk: nem csak az öreg kontinensen, de világszerte emberek milliárdjai hordanak mégis szövetet az arcuk előtt – igen, a betiltó országok lakosai között is. Nem másról szól a mai szösszenet, mint a fenti kifacsarodás miatt a „soha se mondd, hogy soha!” alapvetésének szem előtt tartásáról. A fenti ceteris paribus elvet követve – annak szemében full ésszerűtlenül figyelmen kívül hagyva az okokat -, ma az is burkát maszkot hord, aki nemrég még mecset előtt égette tiltakozásképpen. Lásd még: az ellenkezés feszülést szül és pont a másik irányba hatva teremti meg azt, amit a leginkább szeretnél elkerülni. Teréz anya ezért nem vett soha részt háborúellenes tüntetéseken, említve, hogy az első sorban lépdel majd, mikor a békéért vonulnak a tömegek. Gondold végig és vond le a következtetéseket.

kép: wall.alphacoders.com

Pin It on Pinterest

Share This